Yumurtalık Kisti Tedavisi

Yumurtalık-KistiYUMURTALIK KİSTLERİ (FONKSİYONEL OVER KİSTLERİ)

Yumurtalık kistleri, yumurtalıklarda oluşan sıvı dolu keseciklerdir.

Yumurtalık kistleri genellikle zararsızdır.

1. Fonksiyonel Kistler:

En sık görülen kistlerdir.

Folikül Kistleri: Yumurtlama sırasında bir yumurta folikülü olgunlaşır ve çatlayarak yumurtayı serbest bırakır. Bazen bu folikül çatlamaz ve büyüyerek kist haline gelir.

Korpus Luteum Kisti: Ovulasyon(yumurtlama) olduktan sonra folikül korpus luteum adı verilen bir yapıya dönüşür. Bu yapı bazen sıvı ile dolarak kist oluşturabilir.

2. Patolojik Kistler:

Dermoid Kistler (Teratomlar): Genellikle doğuştan gelen ve içinde çeşitli doku türlerini (saç, cilt, diş gibi) içerebilen kistlerdir. Cerrahi olarak tedavi edilirler.

Kistadenomlar: Yumurtalığın yüzeyinde gelişen sıvı dolu kistlerdir. Seröz veya muköz olabilirler. Cerrahi olarak tedavi edilirler.

Endometriomalar:. Rahim içi dokusunun yumurtalıklarda yerleşmesiyle oluşurlar ve genellikle "çikolata kisti" olarak adlandırılırlar.

3. Polikistik Over Sendromu (PCOS):

- Bu sendromda yumurtalıklarda çok sayıda küçük kist oluşur. Hormonal dengesizlikler nedeniyle oluşan bu kistler, yumurtlama sürecini engelleyebilir.

Yumurtalık Kisti Olduğunda Görülen Bulgular:

- Genellikle belirti vermeyebilirler.(Özellikle fonksiyonel over kistleri bulgu vermezler)

- Alt karın bölgesinde ağrı veya baskı hissi.

- Adet düzensizliği.

- İdrar veya bağırsak hareketlerinde değişiklikler.

- Karında şişkinlik.

Tedavi:

Yumurtalık kistleri genellikle kendiliğinden kaybolur. Ancak belirti veriyorsa veya büyüyorsa, tedavi gerekebilir:

Küçük ve zararsız kistler genellikle sadece takip edilir.

Hormonal dengesizliklere bağlı kistler için doğum kontrol hapları önerilebilir.

Büyük, semptomatik veya şüpheli kistler için cerrahi müdahale gerekebilir. Özellikle laporoskopik cerrahi ile yumurtalık kistleri kolaylıkla opere edilerek hızla iyileşme sağlanır.