Menoraji Tedavisi

Menoraji-TedavisiBirbirini takip eden bir çok adet döngüsünde adet miktarının normalden fazla olması olarak tanımlanmaktadır.

Miktar olarak belirtmek gerekirse; menoraji (adet kanamasının çok olması) tanımı her adet döneminde 80 ml'den fazla kan kaybı olması durumudur.

Pratikte, toplam kan kaybı nadiren hesaplanabilir ve daha çok ped hesabı ile yapılır.

Menoraji kadının kanamasını çok bulduğu; adet döngüsünde eskiye göre daha fazla ped kullanmak zorunda olduğu durum olarak da tariflenebilir.

Disfonksiyonel uterin kanama ise çok miktarda, uzun süren veya sık olan kanama olarak tanımlanır ancak neden olarak gebelik veya belirgin sistemik, pelvik hastalığınn gösterilemediği durumdur.

Her 3 kadından birinde adet kanaması ağır olabilir.

Menoraji her yaşta görülebilir.

Fakat özellikle menopoz öncesinde sık görülür.

Her yıl 30-49 yaş arası 20 kadından biri ağır kanama şikayeti nedeni ile doktora başvurmaktadır

MENORAJİNİN NEDENLERİ

Rahim içinde yer kaplayan myomlar (özellikle submukozal olanlar)

Anovulatuar kanama, ör. menarş, perimenopozal dönemde, polikistik over sendromunda (PCOS)

Endometrial polip veya hiperplazi

Koagülasyon bozuklukları, ör. von-Willebrand hastalıği veya antikoagülan tedavi.

Rahim içi araç kullanımı (RİA) (Spiral)

Tiroid Hastalıkları

Hastalar genellikle ya ağır kanama şikayeti ile başvurur ya da demir eksikliği anemisi nedeni ile başka bir hekim tarafından refere edilir.

Klinik hipotiroidizm bulgu ve belirtileri var ise tiroid fonksiyon testlerine bakılmalıdır.

Warfarin kullanan hastada veya koagülopati bulguları (kolay morarma) olan hastalarda koagülasyon testlerine bakılmalıdır.

Transvaginal pelvik ultrason değerlendirmesi ; myom, yumurtalık kisti ve endometrial kalınlık tespiti için muhakkak yapılmalıdır.

Kanamanın medikal tedavi ile durdurulamadığı durumlarda endometrial biyopsi veya histeroskopi ile hem tanı hem tedavi yapılabilir.

Hormonal dengesizlik durumunda östrojen ya da progesteron tedavisi

Myom var ise myomektomi,

Endometrial polip var ise endometrial polip çıkarılması,

RİA(spiral) varlığına bağlı kanama varsa RİA'nın çıkarılması

Warfarin kullanan hastalarda INR oranın düzeltilmesi şeklinde düzenlenmelidir.