Cinsel İlişki Sırasında Ağrı (Disparoni)

Cinsel-İlişki-Sırasında-Ağrı-(Disparoni)Cinsel-İlişki-Sırasında-Ağrı-(Disparoni)Cinsel ilişki sırasında ağrı, disparoni olarak adlandırılır ve vajina, vulva, klitoris veya alt karın bölgesinde yanma, batma, sızlama, keskin ağrı veya rahatsızlık hissi gibi semptomlarla karakterizedir. Genellikle ağrı, penisin vajinaya girişi sırasında veya ilişki sırasında hissedilir.

Disparoni, kadınların cinsel hayatlarını önemli ölçüde etkileyebilen yaygın bir sorundur.

Disparoniye Sebep Olan Etkenler:

Fiziksel, psikolojik veya her ikisinin birarada olduğu durumlar sebep olabilir.

Fiziksel nedenler:

• Anatomik nedenler: Kızlık zarının bozulduğu ilk cinsel deneyim, vajinal darlık, doğum sonrası dikişlerin iyileşmemesi ve vaginaya uygulanmış bazı cerrahi müdahaleler sonrasında cinsel ilişki sırasında ağrı olabilir.
  • Enfeksiyonlar: Mantar enfeksiyonları, bakteriyel enfeksiyonlar ve cinsel yolla bulaşan hastalıklar (CYBH) vajina ve vulvada ağrıya neden olabilir.
  • Vajinal kuruluk: En sık görülen nedenlerden biridir. Yeterli östrojenin salgılanmadığı emzirmeve menopoz dönemlerinde sık deneyimlenmektedir. Antidepresanlar gibi bazı ilaçlar ve vajinal enfeksiyonlar vajinal kuruluğa neden olabilir.
  • Pelvik ağrı sendromları: Endometriozis, myom ve pelvik inflamatuar hastalık (PID) gibi durumlar alt karın ve alt karın bölgesinde ağrıya neden olabilir ve cinsel ilişki sırasında da ağrı artabilir.
  • Vulvodini: Vulvada (dış genital bölge) kronik ağrı ile karakterize bir durumdur.
  • Pelvik taban kaslarının spazmları: Bu kaslar istemsiz olarak kasıldığında cinsel ilişki sırasında ağrıya neden olabilir.

Psikolojik nedenler:

• Stres ve kaygı: Stres ve kaygı, kas gerginliğine ve vajinal kuruluğa yol açarak cinsel ilişki sırasında ağrıya neden olabilir.
  • Cinsel ilişkiyle ilgili endişeler: Cinsel performansla ilgili endişeler veya yetersizlik korkusu da ağrıya neden olabilir.
  • Kötü beden algısı: Vücut imajı ile ilgili sorunlar, cinsel ilişki sırasında utanç ve özgüven eksikliğine yol açarak ağrıya neden olabilir.
  • Depresyon: Depresyon, libido ve uyarılma eksikliğine yol açarak cinsel ilişki sırasında ağrıya neden olabilir.
  • Travmatik cinsel deneyimler: Geçmişte cinsel istismar veya travma yaşamak, ağrılı cinsel ilişkiye yol açabilir.

Cinsel ilişkiyle ilgili nedenler:

• Yetersiz ön sevişme: Yeterince uyarılmamak vajinal kuruluğa ve ağrıya neden olabilir.
  • Uygun olmayan pozisyonlar: Bazı pozisyonlar diğerlerinden daha fazla ağrıya neden olabilir.
  • Kaba davranış: Kaba veya sert hareketler ağrıya ve yaralanmaya neden olabilir.

Cinsel ilişki sırasında ağrı hissetiğinizde ve bu şikayet her ilişkide tekrarlıyor ise ayrıntılı bir jinekolojik muayene şarttır. Hekiminiz tıbbi geçmiş ve bulgularınızı gözden geçirip değerlendirecektir. Ayrıca enfeksiyonları veya diğer tıbbi durumları ekarte etmek için testler isteyebilir.

Disparoni Tedavisi:

Disparoni tedavisi, altta yatan nedene bağlı olarak değişecektir.

Tedavi seçenekleri aşağıda belirttiğim gibidir:

Vajinal kuruluk için vajinal kayganlaştırıcı veya nemlendirici krem ya da ovuller

• Enfeksiyon tespit edilirse ;Antibiyotikler veya antifungal (mantar) ilaçlar
  • Endometriozis ya da Menopoz döneminde Hormon Terapisi (östrojen içeren)
  • Ağrı kesiciler
  • Pelvik taban kaslarındaki spazmı gevşetmek için Fizik tedavi