Düşük Tedavisi

Gebelikte-Düşük-TedavisiGebelikte Düşük Tedavisi

Düşük, gebeliğin ilk 20 haftasında gebeliğin sonlanması durumudur. Gebelikte görülme sıklığı % 10 dur..

Düşük Çeşitleri:

• Erken Düşük: Gebeliğin 12. haftasından önce gerçekleşen düşüktür.
  • Geç Düşük: Gebeliğin 12. ila 20. haftaları arasında gerçekleşen düşüktür.
  • Tekrarlayan Düşük: İki veya daha fazla ardışık gebeliğin düşükle sonuçlanmasıdır.
  • Erken Dönem Gebelik Kaybı: Bebeğin kalp atışlarının 12. Haftadan önce durduğu ve gebeliğin kendiliğinden sonlandığı durumdur.

Düşük Belirtileri:

• Vajinal kanama (lekelenme şeklindeki vaginal kanamadan, yoğun vaginal kanamaya kadar değişebilir)
  • Karın ağrısı (kramp şeklinde ya da daha keskin ağrı şeklinde olabilir)
  • Bel ağrısı
  • Vajinadan doku veya parça gelmesi

Düşük Nedenleri:

Düşüğün kesin nedeni her zaman belirlenemez. Ancak bazı risk faktörleri şunlardır:

• Kromozomal anomaliler: Bebeğin kromozomlarında, genetik yapısında anormallik olması düşüğe neden olabilir. En sık rastlanan sebeptir.
  • Hormon dengesizliği: Yetersiz progesteron üretimi gibi hormon dengesizlikleri düşüğe yol açabilir.
  • Rahim içi anormallikler: Rahimin içindeki myom veya polip gibi rahim içi tabakanın düzensizliğine yol açan kitleler, bebeğin rahim duvarına tutunmasını etkileyerek düşüğe sebep olabilir.
  • Enfeksiyonlar: Toksoplazma, Cytomegalovirüs gibi bazı enfeksiyonlar düşüğe neden olabilir.
  • Anne karnındaki travma: Düşme veya kaza gibi travmalar düşüğe yol açabilir.
  • Kronik hastalıklar: Diyabet, tiroid hastalığı veya bağışıklık sistemi bozuklukları gibi kronik hastalıklar riski artırabilir.
  • Yaş: 35 yaş sonrası gebeliklerde düşük riski artmaktadır.
  • Sigara ve alkol kullanımı: Sigara ve alkol kullanımı düşüğe neden olabilir.
  • Uyuşturucu kullanımı: Uyuşturucu kullanımı da düşük açısından risk faktörlerinden biridir.

Düşük Tedavisi:

Düşük tedavisi, düşüğün türüne, gebeliğin haftasına ve hastanın genel sağlık durumuna değişiklik gösterir. Düşük tedavisinde uygulanan yöntemler:

İstirahat: İstirahat anında rahime giden kan oranı % 20 oranında artar. Bu durum özellikle ilk haftalardaki gebelikler için önem arz eder

Progesteron tedavisi: Yetersiz progesteron seviyesi saptanırsa progesteron hormonu takviyesi verilebilir. Progesteron tedavisi ağız yoluyla,vajinal yoldan ya da kas içine intramuskuler enjeksiyon olarak uygulanmaktadır.Kullanım şekli hastadan hastaya ve yan etkilerin göre değişiklik gösterir.

Progesteron Kullanımında Görülen Yan Etkiler :

• Kabızlık,
  • Şişkinlik,
  • mide ve barsak boşalmasında yavaşlama,
  • iştahsızlık
  • Ağızda tat değişikliği
  • Aşırı uyku hali
  • Halsizlik, bitkinlik, yataktan kalkamama hali

Cerrahi müdahale: Gebelik düşük ile sonuçlanırsa ve rahim içinde parça kalmışsa kürtaj ile rahim temizlenebilir. Ya da herhangi bir vaginal kanama olmadan bebeğin kalp atımı durabilir. Bu durumda da kürtaj ile gebeliğe ait dokunun rahim içinden tahliyesi gerekir.

Düşük sonrası yapılan kürtaj işlemlerinde kliniğimizde genellikle sedasyon anestezi uygulanır. Sedasyon anestezi sayesinde hasta ağrı sızı duymadan; müdahale bitmiş olur. Burada uygulanan anestezi ;operasyonlarda uyguladığımız gibi derin bir anestezi değildir. Müdahale süresi ortalama 10-15 dakika sürmektedir. Hasta uyuyup uyanana kadar müdahale bitmiş olur. Düşük yapan anne ve yakınları üzgündür. Müdahalenin bir de ağrılı olması anne ve yakınları üzerinde stres yaratır. Bu yüzden olumsuzlukla sonuçlanan bir gebeliğin hiç değilse müdahale kısmının ağrısız olması anne ve yakınlarını bir nebze rahatlatmaktadır.

Düşük Sonrası:

Düşük sonrası öneriler gebeliğin sonlandığı haftaya göre değişiklik göstermektedir.

Müdahale sonrası 1 hafta cinsel ilişki yasaktır.

Hamam, havuz, deniz, sauna gibi aktiviteler 1 hafta süre ile önerilmez.

Aktif kanama erken hafta düşük olduysa 7-10 gün; 20. Haftada düşük olduysa 40 güne kadar uzayabilir.

Bir sonraki adet 4-6 hafta sonra olacaktır.

Bir sonraki gebelik planlaması için 1-3 ay beklemek uygun olacaktır.

Tekrarlayan Düşükler:

Tekrarlayan düşük yaşayan ailede huzursuzluk ve kafalarında cevaplanması gereken çok fazla soru vardır. Umutla başlayan her gebeliğin olumsuzlukla sonuçlanması; anne adayında yoğun bir anksiyete duygusuna sebep olur. O yüzden tekrarlayan düşük sebepleri iyice araştırılarak, bir sonraki gebelikte alınması gereken önlemler alınıp gebelik planlanmalıdır.