Kürtaj

antalya kadın doğum uzmanı

Kürtaj

Genel anlamda kürtaj rahim içinden doku almayı ifade eder. Çok sık olarak, rahim içindeki gebeliğin sonlandırılması amacıyla uygulanır. Bunun dışında, tanı amacıyla biopsi veya tedavi amacıyla da uygulanabilir.

İstenmeyen gebeliklerin sonlandırılması amacıyla yapılan kürtaj, yasalara göre 'son adet tarihinden itibaren 10 hafta' ile sınırlıdır. Buna 'yasal tahliye veya küretaj' denir. Yasalar gereği bu işlemi ülkemizde sadece kadın doğum uzmanları yapmakla yetkilidir. Yapılan işlem doktor ve hastası arasında gizli kalır.

Eğer anne adayının ciddi bir hastalığı varsa ve gebelik onun için ciddi bir risk oluşturuyorsa veya gebeliği için zararlı ama kendisinin mutlaka kullanmak zorunda olduğu ilaçlar kullanıyorsa hastaya 'terapotik küretaj' uygulanır. Bu işlem için 3 doktor onayının gerekli olduğu sağlık kurulu raporuna ihtiyaç vardır.

Gebelik takibi sırasında bebekte ileri derece bir sakatlık veya kalp atışının olmadığı tespit edilmişse yine terapotik küretaj uygulanır.

Kimler kürtaj olabilir?

İstenmeyen hamilelik için gebelik sonlandırma (rahim tahliyesi)esnasında aranan şartlar şunlardı
r:

Gebelik 10 haftadan küçük olmalıdır.

Evli olan kadınlarda eşler de müdahaleye izin ve onay vermelidirler.

18 yaş altı genç kızlarda ebeveyn müdahale için onay vermelidir.

Evli olmayan ve 18 yaş üstü olan kadınların kendi onayları yeterlidir.

Yukarıdaki koşullara uyulduğunda ülkemiz yasalarına göre istenmeyen gebelik sonlandırması işlemi kadınlarımıza tanınmış olan çağdaş bir haktır. Yapılan işlem gizli kalır.

Bunun yanında:

Acil kanamalı bir şekilde baş vuran kadınlarda kanama hayati tehlike taşıyorsa kendi onayı dışında bir onay aranmaz.

10 haftayı aşan gebeliklerde bebeğin ölü olması veya ciddi bir sakatlığı bulunması durumunda (hekimlerin kurul oluşturarak üç imzayla onayladığı bir durum olmaldır) rahim tahliyesi sınırı 10 haftayı geçebilir.

Kürtaj nasıl yapılır?

Müdahale öncesinde gebeliğin büyüklüğü ve rahim içindeki yerleşimi saptanır. Kürtaj sırasındagenel veya lokal anestezi tercih edilebilir. Eğer genel anestezi uygulanacaksa, belirli bir açlık süresi gerekir.İşlemden 5 saat önce hastanın bir şey yiyip içmemelidir. Hastanın ilk kürtaj deneyimi ise veya öncesinde sezaryanla doğum yapmışsa, genel anestezi ile kürtaj işlemini önerilir. Ancak hastanın daha önceden birden fazla kürtaj deneyimi varsa veya normal doğum yapmışsa lokal anestezi ile kürtaj yaptırabilirler. Lokal anestezi hastanın rahim ağzı bölgesine uyuşturucu ilaç uygulanmasıdır. Genel anestezi ise bir anestezi uzmanı tarafından hastanın kolundan damar yoluna uyuşturucu ilaç uygulanmasıdır.

Kürtaj işlemi eski yıllarda olduğu gibi metal aletlerle yapılmamaktadır. Plastik kanuller ile rahim içine girilerek vakum etkisi yaratan enjektör yardımı ile rahim içindeki dokular alınır. Müdahale sonrasında transvajinal ultrason yardımıyla rahim içinde parça kalıp kalmadığı kontrol edilir.

Kürtaj işlemi ortalama 5-15 dakika sürer. Lokal anestezi ile 15 dakika sonra, genel anestezi uygulanmışsa 30-40 dakika sonra hasta evine gidebilir. Hastaya antibiotik, ağrı kesici gereğinde kanama azaltıcı ilaçlar önerilir. Öneriler dikkatli şekilde uygulanmalıdır. İşlemden 1 hafta sonra rahim kontrol edilir.

Kürtajın riskleri nedir?

Yasal kürtaj sınırları yani 10. gebelik haftasına kadar uygulanan kürtajlarda yaşanan riskler genelde işlemi yapan kadın doğum uzmanının deneyimi ile yakın ilişkilidir. Çok sık karşılaşılmasa da sonuçda kürtaj cerrahi bir girişim olduğu için hasta çeşitli risklerle karşılaşabilir.

Enfeksiyon:

İşlemin yapıldığı ortamın steril olması gerekir. Aynı zamanda hastanın kürtaj sonrası uyması gereken kuralları uygulamaması (antibiyotikleri kullanmama, ayakda duş yapmama, havuz veya küvete girmek, kürtaj sonrası erken cinsel ilşikiye girme) sonucu enfeksiyon gelişebilir. Hastanın vaginal kanamasının ileri derece artması, ağrı ve ateş görülebilir.

Gebeliğin devam etmesi:

Özellikle 5 haftadan daha önce yapılan kürtajlarda sıkça gözlenir (Hastanın 1 hafta sonra yapılan ultrason kontrolünde gebelik izlenir). Gebelik kesesinin çok küçük olması nedeniyle işlemin yetersiz olması sonucu gelişebilir.

Atoni:

İleri gebelik haftalarında yapılan kürtajlarda aşırı kanama ile karşılaşılabilir. Rahim kaslarının iyi kasılamamasına bağlı gelişir. Yasal tahliye sınırları içindeki kürtajlarda çok rastlanmaz.

Parça kalması:

Hasta işlemden sonra normal adet kanamasından daha fazla olan kanaması olduğunu ifade eder. Kürtajdan 1 hafta sonra yapılan ultrasonda izlenip, müdahale edilebilir.

Rahim delinmesi veya barsak yaralanması:

Büyük gebelik haftalarında görülme riski daha fazladır. Rahim delinmesine barsak yaralanması da eşlik edebilir. Küçük delinmelerde takibe alınır ve kendiliğinden kapanması beklenir. Büyük delinmelerde ise hastanın klinik tablosu da değerlendirilerek operasyon planlanabilir.

Aschermann sendromu (Yapışıklık):

Rahim duvarının iç tabakasının gereğinden fazla kürete edilmesi sonucu gelişir. Üzerinden 4- 6 hafta geçmesine rağmen hasta adet göremez, sonra ki adetlerini de ya çok az görür ya da hiç göremez. Kısırlığa yol açabileceği için önemlidir.

Anesteziye karşı aşırı duyarlılık reaksiyonu:

Çok nadir de olsa karşılaşılabilir. Hastanın hikayesinde önceki operasyonlarda da benzer reaksiyonların geliştiği dikkat çeker.

Kürtaj Sonrası Nelerle Karşılaşabiliriz, Nelere Dikkat Etmeli?

Kürtaj sonrasında adet görür gibi bir kanamanın olması normaldir. Hiç kanamanının olmaması ya da 2-3 gün kanama olmayıp,daha sonra kanamanın başlaması da olabilecek bulgulardır.

Adet dönemindeki gibi kasık ağrılarının olması normaldir.Ancak aşırı ağrı ve aşırı kanama durumunda müdahaleyi yapan hekiminize danışmanız uygun olur.

Kürtaj sonrası proflaktik olarak antibiotik kullanımı önemlidir.

Gerekli durumlarda ağrı kesici ve kanamayı azaltıcı ilaçlar da önerilmektedir.

Kürtaj sonrasında 1 hafta ilişki yasağı konulur.

Hamam,havuz,sauna ve küvette oturma tipi banyolar 1 hafta süreyle önerilmemektedir.

Kürtaj sonrası adet ortalama 30 ile 45 gün sonra olmaktadır. Kürtaj akabinde tekrar ovulasyon olacağı için 45 günü aşan durumlarda tekrar gebelik olabileceği unutulmamalıdır.

Unutmayın!!Müdahale sonrası her şey yolunda olsa da 1 hafta sonrasında müdahaleyi yapan hekiminize kontrole gitmelisiniz.